گونهشناسی آرای مفسران در خوانش عبارت «کُن فَیَکون»
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1401 شماره 105
چکیده:
در طول تاریخ تفسیر، عبارت «کُن فَیَکون» مورد عنایت مفسران و اندیشمندان مسلمان بوده و بررسی تطور آرای آنان، حاکی از تلاش مستمرشان برای ارائه تفسیری مطابق با ظاهر آیه و روایات میباشد. آرای متنوع مفسران، «کُن فَیَکون» را بر سبیل مجاز و حقیقی تفسیر کردهاند. خوانش مفسران در این دو گونه نیز یکسان نیست. در گونه مجازی، از کلماتی که بر غیرحقیقی و نمادین بودن «کُن فَیَکون» دلالت دارد، مثل تمثیل، کنایه، تعبیر و تشبیه استفاده کردهاند، و در گونه حقیقی نیز عدهای آن را بهمثابه کلام خدا و برخی بهمثابه فعل خدا دانستهاند. بعضی از مفسران در گونه اخیر، نوعی معرفت و اختیار در تکوین برای انسان تفسیر کردهاند. نوآوری این جستار، تطور آرای مفسران و شناخت گونههای تفسیری عبارت «کُن فَیَکون»، و برجسته کردن آرای مفسران در مورد اختیار و قابلیت در تکوین برای مخلوقات است. پیامد این فرضیه میتواند پاسخگوی پرسشهای بشر درباره شقاوت و سعادت و طینت انسان باشد که رهآورد آن، رشد ایمان و تفکرات انسان، میل و رغبت او در قبول اوامر و نواهی حق تعالی، مسؤولیتپذیری او در عرصه عمل، فعل و اطاعت مشتاقانهاش از پروردگار در انجام تکالیف و اجتناب از معاصی است. روش تحقیق، کتابخانهای و توصیفی- تحلیلی است.
در طول تاریخ تفسیر، عبارت «کُن فَیَکون» مورد عنایت مفسران و اندیشمندان مسلمان بوده و بررسی تطور آرای آنان، حاکی از تلاش مستمرشان برای ارائه تفسیری مطابق با ظاهر آیه و روایات میباشد. آرای متنوع مفسران، «کُن فَیَکون» را بر سبیل مجاز و حقیقی تفسیر کردهاند. خوانش مفسران در این دو گونه نیز یکسان نیست. در گونه مجازی، از کلماتی که بر غیرحقیقی و نمادین بودن «کُن فَیَکون» دلالت دارد، مثل تمثیل، کنایه، تعبیر و تشبیه استفاده کردهاند، و در گونه حقیقی نیز عدهای آن را بهمثابه کلام خدا و برخی بهمثابه فعل خدا دانستهاند. بعضی از مفسران در گونه اخیر، نوعی معرفت و اختیار در تکوین برای انسان تفسیر کردهاند. نوآوری این جستار، تطور آرای مفسران و شناخت گونههای تفسیری عبارت «کُن فَیَکون»، و برجسته کردن آرای مفسران در مورد اختیار و قابلیت در تکوین برای مخلوقات است. پیامد این فرضیه میتواند پاسخگوی پرسشهای بشر درباره شقاوت و سعادت و طینت انسان باشد که رهآورد آن، رشد ایمان و تفکرات انسان، میل و رغبت او در قبول اوامر و نواهی حق تعالی، مسؤولیتپذیری او در عرصه عمل، فعل و اطاعت مشتاقانهاش از پروردگار در انجام تکالیف و اجتناب از معاصی است. روش تحقیق، کتابخانهای و توصیفی- تحلیلی است.
گونهشناسی آرای مفسران در خوانش عبارت «کُن فَیَکون»
1/1/1401 12:00:00 AM