اخلاق حرفه ای رسانه ها در جمهوری اسلامی ایران؛ مفاهیم و مصادیق
نویسندگان:
ظهیر احمدی
،
حسن خجسته
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1399 شماره 39
چکیده:
امروزه سازمان های حرفه ای برای بهبود عملکرد خود به مجموع های از اصول اخلاقی نیاز دارند که با توجه به حرفه و حوزۀ مأموریت کاری و فعالیت آنها تدوین شده باشد. بنا بر باور پژوهشگران و صاحب نظران حوزۀ ارتباطات و رسانه، فقدان نظام نامه و مرامنامۀ اخلاق حرفه ای مدون از کاستی های قابل توجه در نظام رسانه ای جمهوری اسلامی ایران است. نوشتار پیش رو، به دنبال ارائه الگو و نظریه بومی در عرصۀ «اخلاق حرفه ای رسانه» و «هنجار رسانه» و غنی سازی ادبیات مرتبط در این حوزه است. روش این پژوهش، به منزلۀ بخشی از روش های کیفی در چهارچوب تفسیرگرایی قرار میگیرد و از نظر شیوههای گردآوری داده ها از تجارب زیستۀ پژوهشگران، مصاحبه های گروهی، متمرکز و عمیق و نیز از پرسشنامه ها در سطوح مختلف ستاد و صف حوزۀ عملکردی رسانه (مدیران، برنامه سازان و کارشناسان) با نمونه گیری های هدف مند استفاده شده است. در این مقاله تلاش شده با استمداد از مبانی نظری و روشی پژوهش و با نقد و بررسی نظریه ها، الگوها، مبانی پنج گانه در اخلاق و نظریه های شش گانۀ هنجار رسانه و با ارجاع به مبانی و تعلیمات اسلامی، «اصول اخلاق حرفه ای رسانه ها در جمهوری اسلامی ایران» بررسی شود.
امروزه سازمان های حرفه ای برای بهبود عملکرد خود به مجموع های از اصول اخلاقی نیاز دارند که با توجه به حرفه و حوزۀ مأموریت کاری و فعالیت آنها تدوین شده باشد. بنا بر باور پژوهشگران و صاحب نظران حوزۀ ارتباطات و رسانه، فقدان نظام نامه و مرامنامۀ اخلاق حرفه ای مدون از کاستی های قابل توجه در نظام رسانه ای جمهوری اسلامی ایران است. نوشتار پیش رو، به دنبال ارائه الگو و نظریه بومی در عرصۀ «اخلاق حرفه ای رسانه» و «هنجار رسانه» و غنی سازی ادبیات مرتبط در این حوزه است. روش این پژوهش، به منزلۀ بخشی از روش های کیفی در چهارچوب تفسیرگرایی قرار میگیرد و از نظر شیوههای گردآوری داده ها از تجارب زیستۀ پژوهشگران، مصاحبه های گروهی، متمرکز و عمیق و نیز از پرسشنامه ها در سطوح مختلف ستاد و صف حوزۀ عملکردی رسانه (مدیران، برنامه سازان و کارشناسان) با نمونه گیری های هدف مند استفاده شده است. در این مقاله تلاش شده با استمداد از مبانی نظری و روشی پژوهش و با نقد و بررسی نظریه ها، الگوها، مبانی پنج گانه در اخلاق و نظریه های شش گانۀ هنجار رسانه و با ارجاع به مبانی و تعلیمات اسلامی، «اصول اخلاق حرفه ای رسانه ها در جمهوری اسلامی ایران» بررسی شود.
اخلاق حرفه ای رسانه ها در جمهوری اسلامی ایران؛ مفاهیم و مصادیق
3/20/2020 12:00:00 AM