نسبت سیاست رسانهای با سیاست خارجی مطالعه موردی: بررسی مقابلهای روزنامههای انگلیسی زبان ایران و آمریکا
نویسندگان:
سجاد فرخی پور
،
محمود پروانه
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1398 شماره 88 - زمستان98
کلیدواژه:
سیاست خارجی
،
آمریکا
،
ایران
،
سیاست رسانهای
،
قدرت نرم
،
تحلیل مقابلهای کلام
،
روزنامههای انگلیسی زبان
چکیده:
این پژوهش بهمنظور بررسی نسبت سیاست رسانهای با سیاست خارجی دولتهای ایران و آمریکا، به مطالعهی موردی گزارشهای خبری چهار روزنامهی انگلیسی زبان در این دو کشور پرداخته است که وابستگی واضحی به حاکمیت دارند. در این بررسی از روش تحلیل مقابلهای با ابزار تحلیل مقابلهای کلام و ژانر استفاده شد. نتایج نشاندهندهی تفاوت مهمی در نسبتسنجی موردنظر در دو کشور ایران و آمریکا است. الگوی آمریکایی، مبتنیبر همسازی خط مشی و سیاست رسانهای با سیاست خارجی و رویکرد القاءمحور آن است؛ درحالیکه در ایران چنین رویکردی تقریبا دیده نمیشود. سبک حاکم بر عمدهی گزارشهای خبری روزنامههای ایرانی عمدتا هرم وارونه هستند که صرفاً برای اطلاعرسانی و خبر دادن مورد استفاده قرار میگیرند و تاثیر قابل تاملی بر کاهش آزادی عمل سیاست خارجی کشور برجای میگذارند.
این پژوهش بهمنظور بررسی نسبت سیاست رسانهای با سیاست خارجی دولتهای ایران و آمریکا، به مطالعهی موردی گزارشهای خبری چهار روزنامهی انگلیسی زبان در این دو کشور پرداخته است که وابستگی واضحی به حاکمیت دارند. در این بررسی از روش تحلیل مقابلهای با ابزار تحلیل مقابلهای کلام و ژانر استفاده شد. نتایج نشاندهندهی تفاوت مهمی در نسبتسنجی موردنظر در دو کشور ایران و آمریکا است. الگوی آمریکایی، مبتنیبر همسازی خط مشی و سیاست رسانهای با سیاست خارجی و رویکرد القاءمحور آن است؛ درحالیکه در ایران چنین رویکردی تقریبا دیده نمیشود. سبک حاکم بر عمدهی گزارشهای خبری روزنامههای ایرانی عمدتا هرم وارونه هستند که صرفاً برای اطلاعرسانی و خبر دادن مورد استفاده قرار میگیرند و تاثیر قابل تاملی بر کاهش آزادی عمل سیاست خارجی کشور برجای میگذارند.
نسبت سیاست رسانهای با سیاست خارجی مطالعه موردی: بررسی مقابلهای روزنامههای انگلیسی زبان ایران و آمریکا
3/21/2019 12:00:00 AM