نسبت سیاست رسانه‎ای با سیاست خارجی مطالعه موردی: بررسی مقابله‎ای روزنامه‎های انگلیسی زبان ایران و آمریکا

مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1398 شماره 88 - زمستان98
چکیده:
این پژوهش به‌منظور بررسی نسبت سیاست رسانهای با سیاست خارجی دولت‌های ایران و آمریکا، به مطالعه‌ی موردی گزارش‌های خبری چهار روزنامه‌ی انگلیسی زبان در این دو کشور پرداخته است که وابستگی واضحی به حاکمیت دارند. در این بررسی از روش تحلیل مقابلهای با ابزار تحلیل مقابلهای کلام و ژانر استفاده شد. نتایج نشان‌دهنده‌ی تفاوت مهمی در نسبت‌سنجی موردنظر در دو کشور ایران و آمریکا است. الگوی آمریکایی، مبتنی‌بر هم‌سازی خط مشی و سیاست رسانه‌ای با سیاست خارجی و رویکرد القاء‌محور آن است؛ درحالی‌که در ایران چنین رویکردی تقریبا دیده نمیشود. سبک حاکم بر عمده‌ی گزارشهای خبری روزنامههای ایرانی عمدتا هرم وارونه هستند که صرفاً برای اطلاع‌رسانی و خبر دادن مورد استفاده قرار میگیرند و تاثیر قابل ‌تاملی بر کاهش آزادی عمل سیاست خارجی کشور برجای میگذارند.
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397