آیین تبلیغ براى تولید علم

مقاله نشریه: حوزه » سال 1390 شماره 160-159
چکیده:
در این نگاره، سعى شده است تا پس از تبیین اهمیت و ضرورت تبلیغِ آموزه‏هاى دینى در عصر حاضر، که رسالت اصلى اهالى دین به حساب مى‏آید و انجام آن نیز از سوى حوزه و مبلغان به نحو شایسته‏اى انتظار مى‏رود، به کلیت آسیبها و کاستیهاى موجود در شبکه تبلیغى اشاره شود و براى برطرف سازى این کمبودها، راهبردهاى کلى و جزئى ارائه گردد.
مقصد دیگر در این مقال، تبیین این نکته است که همه افراد حقیقى و حقوقى پیوسته با موضوع، جایگاه والاى تبلیغ در اضلاع کلانِ حوزه را به درستى فهم نموده و در رویارویى با آن، در هر صورت و حالتى، فعالانه برخورد نمایند.
باید دقت شود که در وضعیت کنونى نیاز اساسى به تولید مبانى، اصول، روشها و سبکهاى حاکمیتى و حکومتى نوینِ مبتنى بر اندیشه اسلامى است که برآورده شدن این مهم، بى گمان، بستگى بر راه اندازى و فعال نمودن چرخه‏هاى تولید علم، بویژه در زمینه علوم انسانى و زیرشاخه‏هاى آن است و البته، روشن است که حوزه و دانشگاه به عنوان دو مرکز و نهاد اصلى علمى، پژوهشى و آموزشى در کشور، باید براى به حقیقت پیوستن این هدف در بسیارى از روشهاى فعلى خویش تجدید نظر نموده و براى نزدیک شدن به نقطه مطلوب، ارتباط به روز و شایسته ترى از دین و علم، روحانى و دانشجو ارائه نمایند، تا این بازتعریف‏ها، توشه‏اى براى این راه طولانى باشد.
مقام معظم رهبرى به عنوان اصلى ترین گفتمان ساز علمى و فرهنگى، سالیانى است که براى رسیدن به قله‏هاى بالاى علم و فرهنگ و هنر، نهضت تولید علم و جنبش نرم افزارى را مطرح نموده‏اند. ایشان در زمانها و مکانهاى گوناگون، به پردازش و تبیین این موضوع همت گماشته و حوزه و دانشگاه را متولیان اصلى تولید علم براى همگان معرفى نموده است. از سویى دیگر به طور قطع، اتصال و انفصال حوزه و دانشگاه بر کیفیت و کمّیت تولید علم تأثیر به سزا و غیرانکارى خواهد داشت، لذا از همین روست که چیستى و چگونگى تبلیغ در محیطهاى دانشگاهى و ارائه مدلى نوین براى این هدف، آخرین دغدغه نگارنده در این نگاره بوده است.

برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397