تربیت اجتماعی و پایه‌های اخلاقی آن در قرآن از دیدگاه علامه طباطبایی

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1392 شماره 34
چکیده:
اسلام دینی اجتماعی است و احکام فردی آن نیز آهنگ اجتماعی دارد و از آن‌ها برای اصلاح و تقویت روابط اجتماعی و تحقق اخلاقی تربیت اجتماعی و اجرای اهداف مقدس جامعه بهره می‌گیرد. هدف اسلام در این سیر، تنها ساختنِ فرد دین‌دار نیست؛ بلکه ساختن جامعه دین‌دار نیز هست، جامعه‌ای که روابط اجتماعی آن براساس اهداف و احکام دین سامان گیرد، جامعه‌ای ارزشمند است که در آن سعادت فرد با سعادت جامعه پیوند خورده است و تربیت اجتماعی با دو مقوله مسئولیت‌های اجتماعی و ایمان اسلامی، ارتباطی قوی و انفکاک ناپذیر دارد. توجه به پایه‌های اخلاقی با رویکرد قرآنی به مثابه عاملی مهمّ در تثبیت و ایجاد جامعه مطلوب اسلامی و پایداری تربیت صحیح اجتماعی به‌شمار می‌آید و تقوا، عدالت اجتماعی، وحدت و امنیت اجتماعی، مهمّ‌ترین این پایه‌ها محسوب می‌شوند. مرحوم علامه طباطبایی از جمله مفسران و حکمایی است که در اندیشه‌های تفسیری و فلسفی خویش توجه خاصی به بحث یادشده نموده و معتقد است که پایه‌های اخلاقی از لوازم اعتقادی و عملی در تربیت اجتماعی انسان‌ها به‌شمار می‌آید. ایشان جامعه بدون اخلاق و تربیت اجتماعی و جامعه بدون توجه به پایه‌های اخلاقی را عامل سُستی و بی‌بنیادی انسان‌ها در عرصه ایمان و عمل نیک شمرده است که در این صورت، جامعه رو به انحطاط رفته و فساد و هرج و مرج در آن گسترش می‌یابد. سعی نگارنده در این مقاله آن است که پایه‌های اخلاقی تربیت اجتماعی انسان‌ها در قرآن را از دیدگاه علامه طباطبایی  بررسی کند. واژه‌های کلیدی

مقایسه رشد اخلاقی از دیدگاه علامه طباطبایی و کولبرگ

مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 21 و 20 - زمستان 93 و بهار 1394

بررسی تطبیقی دین وکارکردهای اجتماعی آن از دیدگاه دورکیم و علامه طباطبائی

نویسنده: شمس الله مریجی ،
مقاله نشریه: معرفت فرهنگی اجتماعی » سال 1393   (پياپي 19)، تابستان 1393  شماره3

کارکردهای اجتماعی دین از دیدگاه علامه طباطبایی و دورکیم

دانشجو: فاطمه فریدونی ، استاد مشاور: حمید پارسانیا ، استاد راهنما: شمس الله مریجی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم اجتماعی - 1389 - [کارشناسی ارشد]

کارکردهای اجتماعی دین از دیدگاه علامه طباطبایی و دورکیم

نویسنده: فاطمه فریدونی ، استاد راهنما: شمس الله مریجی ، استاد مشاور 1: حمید پارسانیا ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

ماهیت و منشاء تضاد اجتماعی و راه حل آن از دیدگاه علامه طباطبایی

نویسنده: محمدجواد خسروی ، استاد راهنما: عماد افروغ ، استاد مشاور 1: محمدعلی اردستانی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

تأویل از دیدگاه علامه طباطبایی

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1376 9-10

اعتباریات از دیدگاه علامه طباطبایی

نویسنده: افراسیاب عباسی ، استاد راهنما: سیدمحمود موسوی ، استاد مشاور 1: عسکری سلیمانی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1385 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397