مسئلۀ عینیت در عدالت اجتماعی
نویسنده:
قاسم ترخان
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1396 شماره 86
چکیده:
عدالت از جمله موضوعاتی است که در علوم مختلف و از ساحتهای گوناگون قابل بررسی است. عینیبودن یا نسبیبودن عدالت اجتماعی محور نوشتار حاضر است. این بحث به مبانی و پیشفرضهای عدالت میپردازد، نه خود عدالت و از این جهت از سویی پیوند سیاست با متافیزیک را به نمایش میگذارد و از سوی دیگر، از یک مبنای مهم انسانشناختی در نظریههای علوم انسانی پرده برمیدارد. مهمترین دستاوردهای این مقاله عبارتند از: الف) عدالت در پرتو فطرت کمالجویی انسان و قوانین عادلانه تشریعی که از تکوین نشئت گرفته است، از دام نسبیت برکنار است؛ ب) دیدگاههایی که اصل عدالت اجتماعی را نسبی و عصری میدانند، فاقد دلیل قانعکننده میباشند؛ ج) برخی از دیدگاهها اگرچه مدعی اصل عینیتاند، به دلیل ارجاعندادن عدالت به فطرت و تکوین گرفتار نسبیت شدهاند؛ د) برخی از دیدگاهها اگرچه ادعا شده است که عدالت را نسبی تصور کردهاند، به دلیل ارجاع آن به فطرت و تکوین، تصویر دو بعدی از آن ارائه داده و ضمن پذیرش نسبیت بایدهای اخلاقی، اعتبار عدالت را ثابت و مشترک دانستهاند.
عدالت از جمله موضوعاتی است که در علوم مختلف و از ساحتهای گوناگون قابل بررسی است. عینیبودن یا نسبیبودن عدالت اجتماعی محور نوشتار حاضر است. این بحث به مبانی و پیشفرضهای عدالت میپردازد، نه خود عدالت و از این جهت از سویی پیوند سیاست با متافیزیک را به نمایش میگذارد و از سوی دیگر، از یک مبنای مهم انسانشناختی در نظریههای علوم انسانی پرده برمیدارد. مهمترین دستاوردهای این مقاله عبارتند از: الف) عدالت در پرتو فطرت کمالجویی انسان و قوانین عادلانه تشریعی که از تکوین نشئت گرفته است، از دام نسبیت برکنار است؛ ب) دیدگاههایی که اصل عدالت اجتماعی را نسبی و عصری میدانند، فاقد دلیل قانعکننده میباشند؛ ج) برخی از دیدگاهها اگرچه مدعی اصل عینیتاند، به دلیل ارجاعندادن عدالت به فطرت و تکوین گرفتار نسبیت شدهاند؛ د) برخی از دیدگاهها اگرچه ادعا شده است که عدالت را نسبی تصور کردهاند، به دلیل ارجاع آن به فطرت و تکوین، تصویر دو بعدی از آن ارائه داده و ضمن پذیرش نسبیت بایدهای اخلاقی، اعتبار عدالت را ثابت و مشترک دانستهاند.
مسئلۀ عینیت در عدالت اجتماعی
3/21/2017 12:00:00 AM