فرایند تحقق عمل از منظر ابنسینا و ویتگنشتاین متأخر
نویسنده:
عبدالله محمدی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1400 زمستان99 _ مسلسل 46
چکیده:
ابنسینا از پیروان دیدگاه علّی در تبیین رابطه عمل و اندیشه معتقد است تمام رفتارهای اختیاری انسان پس از طی مراحل تصور، تصدیق به فایده، شوق و اراده محقق میشود. وی علم ضروری در تحقق رفتار را اعم از علم حسی، خیالی یا عقلی میداند. در برابر ویتگنشتاین متأخر با بهرهمندی از مفهوم بازی زبانی و جهان-تصویر، نقش باور در رفتار را انکار میکند. وی با ذکر نمونههای نقض نشان میدهد رفتارهای انسان به شکل غریزی و فاقد مؤلفه شناختی است. او حتی باور را تابعی از عمل انسان به شمار میآورد. تحلیل نمونههای نقض ویتگنشتاین نشان میدهد وی عنصر شناخت مورد ادعای فیلسوفان را با علم آگاهانه تمایز نداده و از عدم التفات بالفعل، فقدان مؤلفه شناختی را نتیجه گرفته است؛ همچنین وی به تفاوت مراتب علم توجه نکرده و نفی مرتبهای خاص از علم را به منزله نفی مطلق علم در عمل تصور کرده است. برخی مثالهای ویتگنشتاین با مبانی وی در بازیهای زبانی ناسازگار است
ابنسینا از پیروان دیدگاه علّی در تبیین رابطه عمل و اندیشه معتقد است تمام رفتارهای اختیاری انسان پس از طی مراحل تصور، تصدیق به فایده، شوق و اراده محقق میشود. وی علم ضروری در تحقق رفتار را اعم از علم حسی، خیالی یا عقلی میداند. در برابر ویتگنشتاین متأخر با بهرهمندی از مفهوم بازی زبانی و جهان-تصویر، نقش باور در رفتار را انکار میکند. وی با ذکر نمونههای نقض نشان میدهد رفتارهای انسان به شکل غریزی و فاقد مؤلفه شناختی است. او حتی باور را تابعی از عمل انسان به شمار میآورد. تحلیل نمونههای نقض ویتگنشتاین نشان میدهد وی عنصر شناخت مورد ادعای فیلسوفان را با علم آگاهانه تمایز نداده و از عدم التفات بالفعل، فقدان مؤلفه شناختی را نتیجه گرفته است؛ همچنین وی به تفاوت مراتب علم توجه نکرده و نفی مرتبهای خاص از علم را به منزله نفی مطلق علم در عمل تصور کرده است. برخی مثالهای ویتگنشتاین با مبانی وی در بازیهای زبانی ناسازگار است
فرایند تحقق عمل از منظر ابنسینا و ویتگنشتاین متأخر
3/21/2021 12:00:00 AM