تبلیغ و الگوی مطلوب مبلغ

مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1396 شماره 2 (پیاپی 18)
چکیده:
در عصر حاضر مبلغان دینی، وظیفه احیای اموزه‌های اهل بیت(ع) و هدایت‌گری آحاد جامعه را عهده‌دار هستند؛ تحقیق پیش‌رو با توجه به این وظیفه مهم مبلغان دینی در پی تدوین الگوی مطلوب مبلغ است. این الگو در چهار بعد ویژگی‌های اخلاقی مبلغ، مخاطبان و شیوه‌های تبلیغی متناسب با آن و عرصه‌های تبلیغ، به مدد روش تحلیل محتوای کیفی جهت‌دار تبیین گردیده است. یافته‌های تحقیق حاکی از آن است که در بعد ویژگی‌های اخلاقی هفت ویژگی «یکسانی گفتار و کردار»، «زمان‌شناسی و زمینه‌شناسی»، «مردمی‌بودن و دردآشنا»، «شجاعت و قاطعیت»، «صبر و استقامت»، «نفوذ کلام» و «انتقادپذیری» از مهم‌ترین فضایلی است که مبلغ در ارتباط با دیگران بایستی به آن مجهز باشد. مخاطبان مبلغ به سه دسته کلی خانواده، مخاطبان عام و مخالفان قابل تقسیم‌بندی است که متناسب با هر کدام شیوه‌های تبلیغی طرح شده است. در بعد چهارم با عنوان عرصه‌های تبلیغ نیز به «تقدم پرداختن به مسائل اعتقادی بر احکام و اخلاق»، «تقدم خانواده و خویشاوندان بر دیگران» و «تقدم نوجوانان و جوانان بر سایرین» اشاره شده است.

تبلیغ و الگوی مطلوب مبلغ

مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1396 پاييز 1396 شماره2

آسیب شناسی الگوی تبلیغ دینی و ارائه الگوی مطلوب (مورد مطالعه دفتر تبلیغات اسلامی)

پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

آسیب شناسی الگوی تبلیغ دینی و ارائه الگوی مطلوب (مورد مطالعه: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)

استاد راهنما: نعمت الله کرم اللهی ، استاد مشاور: محمدحسین هاشمیان ، پدیدآور: ابراهیم خان محمدی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1392 - [کارشناسی ارشد]

بایسته های تبلیغ و مبلغ دینی از منظر قرآن

نویسنده: علیجان کریمی ،
مقاله نشریه: افق تبلیغ » سال 1401 شماره 4

الگوی نظام سیاسی مطلوب در حکمت متعالیه

استاد راهنما: نجف لک زایی ، استاد مشاور: مرتضی جوادی ، علیرضا صدرا ، دانشجو: بهرام دلیر ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1392 - [دکترای تخصصی]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397