دیدگاه شهید مطهری درباره اخلاق مبتنی بر نظریه اعتباریات

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 بهار 97 - مسلسل 35
چکیده:
تبیین اعتباریات و لوازم آنها، از مباحثی است که با اشارات مرحوم کمپانی و تفصیلات علامه ‌طباطبائی جانی تازه یافت. با توجه به تأثیرات مهم این بحث بر علومی چون فقه، اصول‌فقه، کلام و اخلاق، لازم است بدان بیش از پیش پرداخته شود. مقاله سعی دارد لوازم ادراکات اعتباری را در مبانی علم اخلاق با تأکید بر دیدگاه‏های شهید مطهری تبیین و بررسی کند. شهید مطهری بیش از هر چیز، دو موضوع از موضوعات ادراکات اعتباریِ مرتبط با علم اخلاق را تبیین کرده است: یکی استدلال به اخلاقیات و اعتباریات در علوم حقیقی، و دیگری بحث نسبیت اخلاق. شهید مطهری استدلال به اعتباریات را در علوم حقیقی نمی‌پذیرد. ایشان در رد نسبیت اخلاقی، با تبیین من علوی و من سفلی، راهکاری جدید معرفی می‌کند؛ اما علامه‌ طباطبائی در تفسیر المیزان مسیر دیگری می‌پیماید که هم نسبیت را از اخلاق دور می‌سازد و هم به اشکالاتی که به شهید مطهری وارد است، دچار نمی‌شود

بررسی نقدهای مطرح شده درباره دیدگاه های فلسفی شهید مطهری

نویسنده: علیرضا حقی بالوجه ، استاد راهنما: حسین سوزنچی ، استاد مشاور 1: حسن معلمی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

فهم قرآن از دیدگاه شهید مطهری

نویسنده: سید موسی صدر ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1378 17-18

خودى در اخلاق از نگاه شهید مطهرى

مقاله نشریه: حوزه » سال 1378 شماره 91

معرّفى تعلیقه شهید مطهّرى بر اسفارالاربعه

مقاله نشریه: حوزه » سال 1378 شماره 93

قلمرو اجتماعى دین از دیدگاه شهید مطهرى

مقاله نشریه: حوزه » سال 1378 شماره 91

دیـن و آزادى از دیدگاه شهید مطهرى

نویسنده: علی اکبر ذاکری ،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1379 شماره 97

بررسی و تبیین فلسفه اخلاق از دیدگاه شهید مطهری و علامه طباطبایی

نویسنده: محمدحسن قدسی مهر ، استاد راهنما: احمد واعظی جزئی ، استاد مشاور 1: محمد محمدرضایی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

روش‌شناسی کشف حقوق طبیعی در نظریه شهید مطهری

مقاله نشریه: فلسفه حقوق » سال 1402 شماره 1

استاد شهید مطهری

مقاله نشریه: سلام بچه‌ها » سال 1389 شماره 242

نظریه اعتباریات به‌مثابه نظریه‌ای انسان‌شناختی

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1394 شماره 80
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397