معنا و لوازم حق تکوینی و حق اعتباری

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1393 پاییز 93 - مسلسل 21
کلیدواژه: حق ، اعتباری ، تکوینی ، طبیعی ، ذاتی ، فطری
چکیده:
شاید بتوان گفت مسئلة حق تاریخچه‌ای به درازای عمر انسان دارد؛ حضرت آدم (ع) برای خداوند حق عبودیت قایل بود و قابیل در توهم خود حق کشتن هابیل را برای خود معتقد بوده است. دین مبین اسلام و پیشوایان آن حق‌های گوناگونی را مطرح و برآن تاکید کرده‌اند، کما‌اینکه مسئلة حق برای انسان غربی- به ویژه انسان‌های معاصر- یکی از کاربردی‌ترین مسائل است. حق‌هایی که انسان برای خود یا موجودات دیگر ادعا می‌کند مشتمل بر انواعی است که دو قسم اساسی آن حق‌های قانونی و حق‌های طبیعی است. معنای حق و حق‌های قانونی و تکوینی و دقت در لوازم آنها در شناخت پرکاربردترین مسئله در علم اخلاق و حقوق و سیاست دخالت اساسی دارد. ازاین‌رو، این نوشتار در صدد بیان معانی و بویژه لوازم و ویژگی‌های اساسی حق‌های اعتباری و حق‌های تکوینی است.
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397