اخلاق حرفه ای در اسلام و رابطه آن با اثربخشی مدیران آموزشی

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1396 شماره 47
چکیده:
چکیده

هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه اخلاق حرفه ای و اثربخشی در بین مدیران آموزشی مدارس متوسطه دخترانه شهر مشهد
 می باشد. نمونه مورد مطالعه در این تحقیق شامل 220 نفر از معلمان و کارکنان اداری مدارس متوسطه دخترانه شهر مشهد بود، که به وسیله نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. روش پژوهش حاضر،  توصیفی و از نوع همبستگی بود. برای گرد آوری داده ها دو پرسشنامه ی محقق ساخته، که یکی اخلاق حرفه ای و دیگری اثربخشی را اندازه گیری می کرد مورد استفاده قرار گرفت.

نتایج پژوهش نشان داد:


 اخلاق حرفه ای در مدیران آموزشی مدارس متوسطه دخترانه شهر مشهد در سطح بالایی قرار داشت؛
رابطه همه مؤلفه های اخلاق حرفه ای و اثربخشی مثبت و معنی دار بود؛
میان سطح اخلاق حرفه ای و اثربخشی آنان رابطه ی مثبت و معنی داری وجود داشت؛
 از بین مؤلفه های اخلاق حرفه ای مؤلفه عملکرد بیش از دو مؤلفه دیگر (منش و دانش) مؤلفه های اثربخشی را پیش بینی می کرد.


نتایج به دست آمده، اهمیت نقش اخلاق حرفه ای در مدارس را نشان می دهد و به این نکته اشاره دارد که مدرسه به عنوان یک نهاد اساساً اخلاقی و مستلزم برخورداری از مدیریت اخلاقی می باشد.

ارزیابی و رتبه بندی معیارهای اخلاق حرفه ای و ارتباط آن با رضایت شغلی

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1396 شماره 47

از حکمت عملی تا «اخلاق حرفه ای»

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1383 شماره 87

اخلاق جنسیتی از منظر اسلام و رابطه آن با نسبیت اخلاقی

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1397 شماره 31

مدیران و اخلاق اسلامی

کتاب: بوستان کتاب - 1392

اخلاق حرفه ای در رسانه‏ های خبری تراز انقلاب اسلامی

نویسنده: پیام امیری ،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1399 شماره 39

مؤلفه های اخلاق حرفه ای در معماری سنتی از منظر استادکار «بهرام الیکی»

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1399 شماره 40
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397