برندینگ ملی دین و جمهوری اسلامی ایران؛ گفتمان اعتماد به نفس داخلی و مدیریت شهرت بین‏المللی

مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1396 شماره 79 - پاییز 96
چکیده:
امروزه پروژه برندینگ و تصویرسازی ملی یک کشور، به عنصری اساسی برای توسعه تبدیل شده است. از اصول اساسی پروژه برندینگ ملی، گفتمان اعتماد به نفس داخلی برای بازسازی هویت ملی است. امروزه اکثر کشورها بر اساس سیاست‏گذاری فرهنگی و اسناد بالادستی، برندینگ ملی خود را بر اساس حوزه نفوذ خود، مزیت‏های فرهنگی یا اقتصادی، و مدیریت تصویر و شهرت بین‏المللی‏شان انتخاب می‏کنند. سیاست فرهنگی جدید در کنار مدیریت و اشاعه فرهنگ داخلی، وظیفۀ بازسازی و گسترش تصویر ملی را نیز برعهده دارد. بر همین اساس، سؤال اساسی پژوهش حاضر بدین قرار است: نقش سیاست فرهنگی جدید در پروژه برندینگ ملی و گسترش تصویر ملی کشورها در فراسوی مرزهایشان چیست؟ مقاله حاضر با تشریح سیاست فرهنگی جدید و مباحث برندینگ و تصویرسازی ملی، بر این امر تأکید می‏کند که سیاست فرهنگی کشورها بر مبنای پروژه برندینگ و تصویر ملی آنها و بر پایه اعتماد به نفس داخلی و مدیریت شهرت بین‏المللی‏شان می‏تواند به سمت منطقه‏ای و جهانی شدن حرکت کند. بر همین اساس، جمهوری اسلامی ایران نیز بر مبنای اهداف ملی و بین‏المللی انقلاب اسلامی و اسناد بالادستی، با تأکید بر دین اسلام به‏عنوان برندینگ ملی ایران در حوزه بین‏المللی، و تأکید بر گفتمان اعتماد به نفس ملی و توان داخلی به‏عنوان اساس دین در بعد داخلی، به مدیریت تصویر و گسترش شهرت جمهوری اسلامی ایران روی آورده است.

جوان و اعتماد به نفس

کتاب: بوستان کتاب - 1395

بیوتکنولوژی و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران

استاد راهنما: نجف لک زایی ، استاد مشاور: غلامحسین فروغی ، دانشجو: صدیقه خراسانی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم انسانی - 1387 - [کارشناسی ارشد]

بیوتکنولوژی و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران

نویسنده: صدیقه خراسانی ، استاد راهنما: نجف لک زایی ، استاد مشاور 1: غلامحسین فروغی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

امنیت ملى در جمهورى اسلامى ایران

نویسنده: محمد ستوده ،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1379 سال سوم - شماره نهم - تابستان 79

جهانى شدن و منافع ملى جمهورى اسلامى ایران

نویسنده: محمد ستوده ،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1381 سال پنجم - شماره بیستم - زمستان 81

حوزه خزر و امنیت ملى جمهورى اسلامى ایران

مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1379 سال سوم - شماره نهم - تابستان 79

گفتمان‏هاى امنیت ملى در جمهورى اسلامى ایران

نویسنده: مقصود رنجبر ،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1379 سال سوم - شماره نهم - تابستان 79

آزادی در گفتمان های سیاسی جمهوری اسلامی ایران

پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1390 - [کارشناسی ارشد]

آزادی در گفتمان های سیاسی جمهوری اسلامی ایران

نویسنده: سیدابوالفضل حسینی زاده ، استاد راهنما: سیدمحمدعلی حسینی زاده ، استاد مشاور 1: نجف لک زایی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397